Tuesday, July 11, 2006

آبجی خانم، یک عالمه تبریک


مراسم روز نجوم در ايران جايزه بهترين مراسم روز نجوم سال 2006 را از آن خود كرد

صبح که خواهرم تلفن کرد و این خبر را داد خیلی خوشحال شدم. فاطمه بالاخره نتیجه چندین ماه کار شبانه روزیش را گرفت! تا چند ساعت بعدش همین طور خوشحالی می کردم تا این خبر را در ایسنا دیدم و انگار آب سرد به رویم ریختند!

پوریا از بهترین دوستان من است و بارها سر این که خبررسانی علمی باید دقیق و بی‌طرفانه باشد صحبت کرده‌ایم. برای همین از دیدن این خبر ناراحت شدم. این هم نقد من بر این خبر علمی:

در خبر آمده: اتحاديه بين‌المللي نجوم - پايه‌گذار مراسم روز جهاني نجوم - صبح امروز با ارسال نامه‌اي به مسول كميته برگزاري روز نجوم در شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران اين مطلب را اعلام كرده است.

آیا مسوول برگزاری روز نجوم بی نام و نشان است و اسم نداشته است؟ این طور که از متن خبر برمی‌آید راوی خبر، این مسوول برآورد می‌شود، در حالی که این طور نیست. مسوول برگزاری روز نجوم خانم فاطمه عظیم‌لو بوده است. این جایزه به نام فرد و به شخص تعلق می‌گیرد، البته این فرد می تواند نماینده یک انجمن یا گروه باشد. در ضمن یادآوری می‌کنم که این مسوول بی نام و نشان دعوت شده است که سه هفته آینده در گردهمایی سالانه اتحادیه جهانی نجوم در تگزاس امریکا شرکت کند و شخصاً جایزه‌اش را دریافت کند.

ناظمي ، جايزه اتحاديه نجوم را قدرداني از همه علاقمندان نجوم در ايران عنوان كرد كه در هفته نجوم در سال جاري با علاقه و پشتكار فراوان از هر امكاناتي كه داشتند بهترين استفاده را كردند تا اين دانش را به ميان مردم ببرند

این جمله کاملاً درست است. هرافتخاری که برای ایران به دست آید متعلق به همه ایرانیان است، اما فراموش نکنیم که این هماهنگی و این کار بزرگ خودبه خودی اتفاق نیفتاده است، پس به جاست از کسانی که در آن نقش داشته‌اند به طرز شایسته‌ای تقدیر شود.

گفتني است، پيش از اين و در سال 2004 نيز گروهي از دانش‌آموزان دبيرستان فرزانگان تهران، جايزه بهترين ايده در برگزاري روز نجوم را از آن خود كرده بودند و بدين ترتيب اينك نام ايران به نام با اعتباري درترويج نجوم بدل شده است.

این خبر نادرست است. دو سال پیش نگارنده این سطور مسوول برگزاری روز نجوم بود و برنامه به نام انجمن نجوم ایران برای اتحادیه جهانی نجوم فرستاده شد و دانش‌آموزان دبیرستان فرزانگان در اجرای برنامه همکاری داشتند. لازم به یادآوری است ایده‌ای که برنده جایزه بهترین ایده در سال ۲۰۰۴ شد هم متعلق به خانم فاطمه عظیم‌لو بوده است.


عکسهایی که در این خبر کار شده‌اند همگی متعلق به برنامه ای است که در رصدخانه زعفرانیه اجرا شد. مطمئن هستم که این برنامه بسیار متنوع و جذاب بوده است، اما اگر این جایزه متعلق به همه گروههای نجومی کشور است، چرا فقط تصاویر یک محل زینت‌بخش خبر است؟

ما همیشه بر سر این که خبر رسانی علمی باید دقیق و بی طرفانه باشد بارها بحث کرده‌ایم. در ادامه همان صحبتهای گذشته، آیا بهتر نبود متن خبر حداقل به تأیید کسی که این افتخار را کسب کرده است می‌رسید؟ ما که همیشه از رفتارهای غیر حرفه‌ای همکاران رنجیده‌ایم که دیگر نباید همان مسیر را طی کنیم؟

امیدوارم دوستان و خبرگزاری ها به نحو شایسته‌ای این موارد را مورد توجه قرار دهند

از همه این حرفها گذشته من شاد هستم. این هم یک افتخار برای همه جامعه نجوم ایران است و من هم خود را در آن شریک می دانم. جای من پیش دوستان خالی تا این موفقیت را در کنار هم جشن بگیریم