Wednesday, November 01, 2006

اخترشناسی هم جرم محسوب می‌شود

از طریق این نوشته حسین به این نامه که برای دکتر ثبوتی فرستاده شده است رسیدم. دیدین گفتم من از الان باید برم بقال بشوم؟ در این نامه آمده است که حتی اخترشناسی هم جزو علومی است که در صورت تحریم ایران، دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل در آن را ندارند، چرا که فرایندهای داخلی ستاره‌ها به فیزیک هسته‌ای مربوط می‌شودو به همین دلیل اگر ایرانیها یادش بگیرند خطرناک است! به همین راحتی می‌خواهند مجوز صادر کنند که از دانشگاه اخراجمان کنند! به قول حسین اصلاً فکر نکنید که خر ما از پل گذشته است، به همین راحتی ممکن است سال بعد اجازه تحصیلتان را تمدید نکنند! در واقع این تحریمها خیلی وقت است که شروع شده است.
یکی از دوستان در نوشته قبلی برایم یاد داشت گذاشته بود و مؤسسه اموزشی تلسکوپ فضایی را معرفی کرده بود که بروم تویش کار کنم!‌اتفاقاً این یکی از جاهایی است که من شخصاً به شدت بهش علاقه دارم و با مهارتها و روحیات من هم سازگار است. اما از شما چه پنهان
همین چند ماه پیش در کنفرانس سالانه نجوم امریکا یک کارگاهی برگزار شد که آدمهای مختلف از جاهای مختلف آمده بودند تا در مورد موقعیتهای شغلی برای فارغ‌التحصیلان اخترشناسی صحبت کنند و اتفاقاً یک نفر هم از همین مرکز آمده بود و یکی دیگه هم از مرکز آموزش ناسا. من هم کلی ذوق کردم و رفتم برایشان از سابقه کارهایی که کرده بودم و علاقه‌هایم گفتند. آنها هم کلی بیشتر ذوق کردند که تو اصلاً همانی هستی که ما می‌خواهیم! کلی آدرس و تلفن و ای-میل به همدیگر دادیم که یک مرتبه خانومی که از ناسا امده بود پرسید ببخشید شما اصل و نسب تان به کجا می‌رسد؟ من هم از همه جا بی ‌خبر گفتم ایران! بعد یک دفعه اخمهای خانومه رفت توی هم که ببخشید، متأسفانه ما طبق قوانین نمی‌توانیم از شما برای همکاری دعوت کنیم . حالا اوضاع حتماً بدتر از این هم خواهد شد! به دوستانمان که ویزا ندادند گفتیم به ما چه، ما که این طرف آب هستیم و ککمان هم نمی‌گزد، حالا این شتر امده در خانه خودمان خوابیده است!

ملت دانشجوی شریف ایران در خارج از ایران! اگر همین طور بنشینیم و صدایمان در نیاید باید برویم ور دل احمدی نژاد عزیز پاچه بخارانیم و سماق بمکیم