Thursday, March 01, 2007

توجه، توجه: با یک ماه گرفتگی کاملاً جدید در خدمت شما هستیم


آی مردم در همه جای کره زمین

به هوش و به گوش باشید که سه هفته دیگه یک ماه گرفتگی برای شما ترتیب داده‌ایم که تقریباً از همه جای کره زمین دیده می‌شود. در ایران دم صبح و هنگام غروب ماه می‌توانید گرفت را ببینید و ماه گرفته جلوی چشمان شما غروب خواهد کرد (مجله نجوم مثل همیشه مقاله کاملی در این باره دارد) در عوض در کانادا و امریکا بعد از غروب آفتاب می‌توانید ماه گرفته را ببینید که تازه از شرق طلوع می‌کند. اگر در اروپا هستید می‌توانید تمام مراحل گرفت را به طور کامل ببینید. برای اطلاعات بیشتر اینجا و اینجا را ببینید. پس از همین الان دست به کار شوید، اولاً تاریخ شنبه سوم مارس یا سیزده اسفند را در تقویمتان علامت بزنید، بعد هم دوربینهای عکاسی و دو چشمیتان را غبارروبی کنید و آماده بگذارید.

قابل توجه اهالی محترم واترلو، کیچنر و حومه: من دارم سعی می‌کنم یک برنامه عمومی برای این شب توی دانشگاه و رصدخانه ترتیب بدهم، اگر جور شد همین‌جا و از طریق ای‌میل گروهها خبرتان می‌کنم

پس نوشت:‌ چند سال پیش که توی انجمن نجوم بودم یک خانوم جوانی زنگ زده بود تا ساعت دقیق یک ماه‌گرفتگی را بداند. من هم که کلی ذوق کرده بودم با آب و تاب کلی اطلاعات خدمتشون عرض کردم که کی و کجا و چه طور این رخداد شگفت انگیز را رصد کنند. ایشون جواب دادند: نه، من که نمی خواهم ببیننمش، آخه من باردار هستم و می‌خواهم خانه بمانم که بلایی سر بچه‌ام نیاید و برای همین هم می‌خواستم زمان دقیقش را بدانم! من سعی کردم خیلی مؤدبانه حالیشان کنم که ماه گرفتگی هیچ بلایی سر بچه‌تان نمی‌آورد که ایشون هم جواب دادند: من و شوهرم هر دو تحصیل‌کرده هستیم و خودمان می‌دانیم که هیچ خطری ندارد،‌اما این مادر شوهر من ول کن نیست، ... البته خوب بالاخره آدم احتیاط کند هم بد نیست، اینجوری خیال خودمان هم راحتتر است