Thursday, February 21, 2008

شما همچین چیزی دیده‌اید؟









این هم عکسهای من از ماه گرفتگی دیشب. روز قبل گزارشهای هواشناسی نشان می داد که قراره برف بباره برای همین ما هم قرار شد برنامه‌ای در رصدخانه نداشته باشیم. هرکس هم که تلفن کرد یا ای-میل فرستاد جواب رد بهش دادیم. اما خوشبختانه (یا متآسفانه!) از بعد از ظهر هوا صاف شد و ساعت نه شب که گرفت شروع می‌شد هم آسمان صاف صاف بود. با اینکه اعلام کرده بودیم رصدخانه باز نیست اما باز هم کلی آدم سرو کله‌شان پیدا شد! تا ساعت یازده و نیم شب هم توی سرمای بیست درجه زیر صفر مشغول امر خیر بودم و ماه و زحل را با تلسکوپ به مردم نشان می‌دادم. انگشتهام همچین یخ زده بود که دکمه دوربین را هم نمی‌توانستم فشار بدم و باید دودستی این کارو می‌کردم. تکان دادن و تنظیم تلسکوپ که دیگه مصیبتی بود عظیم. اما پدیده هیجان انگیز دیگه‌ای که در عمرم ندیده بودم ستونهایی از نور بود که در سرتاسر آسمان کشیده شده بود. این ستونها فقط برای مدت کوتاهی در زمان اوج گرفت دیده شدند. مثل این بود که یک پرده رنگی رو سرتاسر آسمان کشیده باشند. مطمئن هستم که این پدیده فقط یک پدیده جوی است و ربطی به خسوف نداشت، احتمالاً این نورها بازتاب نورهای شهر روی ذرات یخ پراکنده در هوا بودند، اما جالب بود، من چنین چیزی را قبلاً ندیده بودم. یک نفر از گوئلف، شهری نزدیک واترلو ای-میل فرستاده بود که اونها هم چنین چیزی دیده‌اند آن هم درست زمان اوج گرفت و می خواست بدونه دلیلش چیه. من براش توضیح دادم که احتمالاً این پدیده هیچ ربطی به ماه‌گرفتگی نداشته، اما فکر کنم باور نکرد، چون در جواب نوشت: چون شما متخصص هستید لابد باید توضیحتان را بپذیرم! حالا به نظر شما این ستونهای زیبای رنگی چه طور درست شده‌اند؟ شما قبلاً چنین چیزی دیده‌اید


توضیح: آن بشقاب پرنده‌های رنگی بالای تصویر بازتاب و شکست نور توی لنز است، یک وقت این نورها را به حساب موجودات فضایی نگذارید

پی نوشت : خوب با راهنمایی بابک مشکل حل شد. همان طور که فکر می‌کردم این ستونهای بورانی بازتاب نور شهر از روی بلورهای یخ هستند . اینجا هم یک عکس زیبا و توضیحات بیشتر درباره این پدیده ببینید
اینجا هم توضیحات علمی بیشتر