Thursday, March 26, 2009

بهترین پروازی که تا به حال تجربه کرده‌ام

اگر چند ماه پیش یک سفر ده ساعته با هواپیمایی یونایتد ایرلاینز را تجربه کرده باشید و الان مثل من بعد از یک پرواز حدود سیزده ساعته توی فرودگاه دوبی منتظر پرواز به تهران باشید واقعاً هرچه فریاد دارید بر سر امریکا می‌کشید.

موقع تحویل بار به یونایتد تازه می‌فهمید که برای هر چمدان باید پول اضافه بدهید چون هزینه بلیط شامل بار نمی‌شود! بعد هم توی یک پرواز ده ساعته دریغ از یک نوشیدنی و خوردنی! تنها چیزی که برای خرید آن هم به قیمت گزاف وجود داره ساندویچهای آشغال فسقلی است و بسته‌های کوچک چیپس و پفک. در طول ده ساعت هم فقط یک دونه فیلم دو ساعته پخش می‌کنند، بقیه‌اش را باید زل بزنی به
سقف و خودت را یک جوری سرگرم کنی.

من این دفعه با هواپیمایی امارات دارم می‌رم ایران. قبلاً امارات و لبنان را با امارات رفته بودم و تجربه خوبی ازش داشتم اما این دفعه مطمئن شدم که بین قطار و هواپیما حتماً امارات را انتخاب می‌کنم. بی خود نیست که به عنوان یکی از بهترین خطهای هوایی شناخته شده. اولاً مهماندارها طوری انتخاب شده‌اند که به یازده زبان مختلف که مسافران پرواز را شامل می‌شد صحبت کنند. و برخلاف مهماندارهای بداخلاق و طلبکار ایران ایر انقدر زیادی تحویلت می‌گیرند که احساس می‌کنی با یک آدم مهم اشتباه گرفتنت. روی همه صندلیها پتو و گوشی هست و برای اینها لازم نیست مثل خیلی از خطهای هوایی پول بدهید. بعد هم یک بسته شامل خمیردندان و مسواک و چشم بند و ... به همه می‌دهند (در پروازهای دیگه این سرویس فقط برای فرست کلاس وجود داره). هر صندلی مونیتور خودش را داره و انقدر فیلم و بازی و سرگرمی در اختیارت هست که برای تجربه کردن همه‌اش باید هشتاد روز دور دنیا بچرخی و تازه باز هم تمام نمی‌شه. نوشیدنی تقریباً هر ساعت سرو می‌شه و اگر هم اضافه بخواهید برایتان می‌اورند. منوی غذا را هنگام ورود می‌دهند دستتان و انقدر مفصل است که به زور تمامش می‌کنید. نیمه شب هم با ساندویچ، اسنک، میوه تازه و شکلات پذیرایی می‌شود و صبح قبل از به زمین نشستن هم یک صبحانه مفصل نوش جان می‌کنید. خلاصه نمی‌گذارند بهت بد بگذره. و از همه مهمتر اینکه قیمت بلیتش فرقی با ک ال ام و بفیه خطهای هوایی نداره! ما هی ادعای مهمان نوازی و سه هزار سال تاریخ می‌کنیم اما این عربها خیلی بهتر از ما یاد گرفته‌اند که هدف رضایت مشتری است یعنی چه و برای پولی که میگیرند خدمات خوب هم عرضه می کنند. اگر قصد سفر آن هم طولانی مدت دارید (پرواز طولانی) من حتماً امارات را توصیه می‌کنم. فقط ماندم با این سرویس و این قیمت چه طور واقعاً دخل و خرجشان جور می‌شود؟ یا خطوط هواپیمایی دیگه الکی آه و ناله می‌کند که داریم ضرر می‌کنیم و حتی تصمیم گرفته‌اند که توالتهای توی هواپیما را هم پولی کنند! البته ناگفته نماند که بالاخره اینها با یک پول قلمبه شروع کردند و هواپیماهای نو و مجهز دارند که هنوز به خرج نیفتاده... اما برای من مسافر مهم این است که سفر راحتی داشته باشم...اینکه خط هوایی داره ضرر می‌ده یا سود می‌کنه مشکل من نیست