Monday, May 11, 2009

هوچی‌گری خبرگزاری مهر و جو زدگی حتی در بالاترین


مثل اینکه دیدن فیلمهای علمی تخیلی بیش از اندازه روی همه ما اثر گذاشته تا جایی که خبرنگار خبرگزاری مهر را واداشته تا تخیلات شخصی‌اش را به جای واقعیت علمی به خورد مردم بدهد و لابد برای خودش هم کلی اعتبار به دست بیاورد. وقتی رییس جمهور مملکت ادعا می کند که دختر شانزده ساله در زیرزمین خانه‌اش انرژی هسته‌ای کشف کرده و همه برایش دست می‌زنند و هورا می‌ کشند چرا خبرنگار انتظار تشویق و هورا شنیدن نداشته باشد. خیالش هم راحت است. می داند که حتی کاربران تحصیل کرده بالاترین هم ذره‌ای به این همه پیاز داغی که به ماجرا اضافه کرده است شک نخواهند کرد که به دنبال منبع اصلی خبر باشند، چه برسد به عوام.

اینجا اصل هشدار ناسا را ببینید. حالا یک نگاه دوباره به اخبار جعلی خبرگزاری مهر بیندازید:

ناسا در هشداری اعلام کرد که یک توفان خورشیدی که در سال 2012 به زمین می رسد موجب خواهد شد که برق تمام دنیا خاموش شود.

جمله اول درست، هشدار ناساست، اما در کجای این خبر آمده است که تمام دنیا خاموش خواهد شد؟
طوفان خورشیدی جریانی از ذرات باردار مثل الکترون و پروتون است که در حجم زیاد در فضا پخش خواهد شدو در واقع تابش این ذرات همیشه وجود دارد فقط شدت آن در دوره‌های یازده ساله خورشیدی کم و زیاد می‌شود. جریان این ذرات لایه یونوسفر زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه در ارتباطهای رادیویی اختلال ایجاد می‌کند. کل هشدار ناسا فقط و فقط همین است. تمام دستگاههایی که از امواج رادیویی برای ارتباط استفاده می کنند از جمله گوشی‌ها همراه، جی‌پی‌‌اس ها و ماهواره‌ها دچار اختلال در انتقال اطلاعات می‌شوند، انگار که خورشید روی همه این دستگاهها پارازیت بفرستد. این اختلالها هم دایمی و پیوسته نیستند، بسته به شدت هر فوران خورشیدی که چند روز طول می‌کشد تا اثرش به زمین برسد چند تا چندین دقیقه ارتباطهای رادیویی را دچار اختلال ـو نه قطع کامل ـ می‌کند. حالا ببینید خبرگزاری مهر این خبر را چه‌طور منعکس کرده است:

به گزارش خبرگزاری مهر، در هشدار ناسا و آکادمی ملی علوم آمده است که میلیونها نفر در سال 2012 بدون برق و در نتیجه بدون غذا و دارو خواهند ماند و تمام یخچالها، تلفنهای همراه و ماهواره ها خاموش می شوند.


این جمله در هیچ کجای هشدار ناسا وجود ندارد و خبرنگار عزیز برای ساختن یک تراژدی عظیم از این پدیده طبیعی آن را از خودش اختراع کرده است. لابد با کنار هم گذاشتن کلمات تلفن همراه و ماهواره اینطور نتیجه گرفته است که هر چیزی با برق کار می کند لابد تحت تآثیر این طوفان عظیم که خودش هم به درستی نفهمیده چیست از کار خواهند افتاد و مهمترین چیزی هم که به نظرش رسیده که مردم از ان محروم خواهند ماند غذا و دارو است! ( حالا خاموشی دستگاههای برقی هزار تا مشکل دیگر قبل از غذا و دارو ایجاد خواهد کرد) بدیهی است که فعال شدن چرخه مغناطیسی خورشیدی مشکلات ناوبری زیادی برای هواپیماها و همه سیستمهای ماهواره‌ای ایجاد خواهد کرد و در عوض شفقهای قطبی بی ‌نظیری در آسمان به نمایش خواهد گذاشت.

اتمسفر زمین می تواند از این برخوردها خود را مصون نگه دارد اما خسارات جدی را بر روی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی روی زمین وارد می کند.


برای من قابل درک است که از کار افتادن موقتی تلفنهای همراه یا پارازیت افتادن روی شبکه‌های رادیوی یا اختلال در پرواز هواپیماها خسارتهای مالی به جا خواهد گذاشت اما مانده‌ام این ساختارهای اجتماعی و اقتصادی که که خسارت جدی خواهند دید چیستند.

دلم می‌خواهد همین الان یک نامه برای خبرگزاری مهر بنویسم و از انها به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت کنم. همه ما باید این کار را بکنیم. مگر فقط انتقاد از حکومت تشویش اذهان است؟ خبرگزاریها باید دقت بیشتری در انتقال همه نوع خبر داشته باشند، خبر علمی که دیگر جای خود دارد