Friday, July 22, 2011

دکترای کردان، دکترای مهران مدیری و... حماقت را پایانی نیست

مهران مدیری دکترای افتخاری گرفت

خبری که امروز بسیاری خبرگزاریها گزارش کردند و در فیس بوک به اشتراک گذاشته شد. خوب این مرسوم است که دانشگاهها به کسانی که در رشته ای خاص و در سطح بین المللی فعالیتهای شایانی انجام داده باشند دکترای افتخاری بدهد. معمولاً هم دانشگاهی که دکترای افتخاری می دهد خودش در آن رشته زبانزد است یا حداقل دانشکده و گروه و استاد دارد که تشخیص می دهند این فرد شایسته دریافت دکترای افتخاری است. مثلاً دانشگاه سنت اندروز (همان جا که پرنس ویلیامز و کیت درس خوانده اند) به خاطر نظریه گفتگوی تمدنها و دستاوردهای خاتمی در عرصه بین المللی همزمان با افتتاح مرکز ایران شناسی در
این دانشگاه به محمد خاتمی دکترای افتخاری داد
محسن مخملباف هم از همان دانشگاه به دليل ترسيم چهره‌اي مغشوش از ايران بعد از انقلاب در فيلم‌هاي خود و فعاليت‌هائي كه براي متهم كردن ايران به نقض حقوق بشر داشته توانست دکترای افتخاری بگیرد.

یا دانشگاه سوربن در پاریس نام عباس کیارستمی کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن را به‌ عنوان یکی از دریافت‌کنندگان
دکترای افتخاری سال 2010 این دانشگاه معرفی کرد

چند نکته: ۱- دانشگاه سوربن و دانشگاه سنت اندروز هردو دانشگاههای قدیمی و شناخته شده در حد بین المللی هستند و ۲-خاتمی و مخملباف و کیارستمی هم انسانهای شناخته شده بین المللی هستند که حداقل در سازمان ملل جشنواره های بین المللی درخشیده اند و ۳-دکترای افتخاری که به آنها داده شده است مرتبط با رشته کاری انها بوده که در دانشگاه مزبور تدریس می شود. برگردیم سر دانشگاه امریکن لیبرتی و دوست عزیزمان مهران مدیری.

مهران مدیری مرد طناز برنامه های تلویزیونی ایران است و بعید می دانم که حتی یک فیلم یا سریال از او در حد بین المللی مطرح شده باشد چرا که طنز او فقط مصرف داخلی دارد. ساختن سریال قهوه تلخ هم جایزه فستیوال کن برای کسی نمی آورد. این از جناب مدیری. مراجعه به سایت دانشگاه امریکن لیبرتی نشان می دهد که این دانشگاه در رشته های مرتبط با پزشکی مثل طب سوزنی و تغذیه، مدیریت، علوم کامپیوتر و مطالعه ادیان دانشجو می گیرد.
یعنی اصلاً خبری از هنر و ادبیات در این دانشگاه نیست. وبسایت دانشگاه در دست تهیه است و بیشتر لینکها کار نمی کند. لینکهایی برای دیدن وبسایت به زبان فارسی، کره ای ، چینی و عربی در پایین صفحه وجود دارد که آنها هم کار نمی کنند. اما اصولاً وجود وبسایت به زبان فارسی برای دانشجویی که می خواهد در امریکا تحصیل کند غیرعادی است و هیچ دانشگاه معتبری چنین کاری نمی کند. اگر شما عرضه خواندن یک وبسایت به زبان انگلیسی را ندارید پس صلاحیت درس خواندن در یک دانشگاه انگلیسی زبان را هم ندارید! بیشتر دانشگاهها از شما نمره زبان برای پذیرش هم می خواهند نه اینکه برای شما وبسایت فارسی و چینی و عربی راه بیندازند!
سعی کردم به دنبال تاریخچه دانشگاه بگردم که این صفحه را پیدا کردم: دانشگاه امریکن لیبرتی در دسته موسسات آموزشی که مدرک آنها غیر معتبر است دسته بندی شده است. اما خوب این وبسایت هم خودش رسمی نیست پس به جست و جو ادامه دادم و این بحثها و این یکی بحثها درباره دانشگاه جالب بود:

آیا دانشگاه امریکن لیبرتی در لیست سیاه است؟... شما می توانید پول بدهید و بدون حضور حتی یک جلسه در کلاس درس و با خرید یک پایان نامه مدرک دکتری بگیرید... وبسایت دانشگاه پر از غلطهای گرامری است، چه طور چنین دانشگاهی دکتری می دهد؟...هر مرکز طب سوزنی که در کالیفرنیا بروید یک مدرک از این دانشگاه روی دیوارش می بینید (در حالی که طب سوزنی به عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی هنوز از طرف موسسات پژوهشی معتبر تایید نشده است) ... دانشگاه در آلاباما ثبت شده است نه کالیفرنیا که حتی اگر درست باشد هیچ ارزشی ندارد...به نظر نمی رسد مدرک این دانشگاه از نظر ایالتی معتبر باشد،انجام فعالیتهای پزشکی با مدرک این دانشگاه ممکن برای پزشک و بیمار خطرساز باشد و و کار کردن بدون مدرک هم جرم جنایی محسوب می شود... گروه زبان دانشگاه حتماً نیاز به تقویت دارد...

و در پایان خبر آمده است: در اين مراسم دكتر رونالد برينر به نمايندگي از مهران مديري اين مدرك را دريافت كرد و حميد سلطاني آن را در ايران به مهران مديري رساند.

وبسایت دانشگاه موتور جستجو ندارد که بشود مشخصات دکتر برینر را پیدا کرد. دانشگاه لیست اسامی اساتید هم ندارد که کمکی کند. اما جستجوی اسم حمید سلطانی به اینجا رسید: حمید سلطانی مالک دانشگاه خصوصی امریکن لیبرتی است. خوب آقا و خانوم استفورد هم هم پایه گذاران دانشگاه خصوصی استفورد بودند اما یک دانشگاه درست وحسابی هیات امنا دارد، هیات رییسه دارد،‌هر دانشکده اش رییس و استاد جداگانه دارد...به نظر می رسد دانشگاه امریکن لیبرتی در هر دانشکده و گروهش فقط یک نفر دارد که با هیچ ادرس و شماره ای هم در دسترس نیستند و رییس دانشگاه هم کوین سلطانی است که لابد نسبتی با حمید سلطانی دارد.

نتیجه ای که من می گیرم: جناب سلطانی برای تبلیغات و جذب مشتریهای ایرانی بیشتر چنین بالماسکه ای راه انداخته است. بچه پولدار عشق امریکا هم که در ایران و خود امریکا کم نیستند. پول بدهید مدرک بخرید. مهران مدیری هم چهره شناخته شده محبوبی است،‌ چه کسی بهتر از او برای تبلیغ؟؟ مهران مدیری هم به نظر می رسد که این مدرک پر افتخار را چندان جدی نگرفته است که قدم رنجه کند و برای دریافتش تشریف ببرد امریکا تا جایی که صاحب دانشگاه خودش به ایران می آید تا مدرک را تقدیم کند! دکتر کردان رحمت الله علیه حداقل پول داد تا مدرک دکتری آکسفورد را بخرد....مهران مدیر پول نداه دکترا هم گرفت! جناب مدیری عزیز اگر مدرک برایتان مهم بود حداقل برای یک جای آبرومند مایه می گذاشتید اگر هم مهم نیست چرا اجازه می دهید که از اسم شما برای فریب دیگران سو استفاده شود؟